Zásady přístupu k dítěti s ADHD pro učitele
1.
Komunikujte s dítětem jednoduše a přesně
určete, co od něho očekáváte.
2.
Nezahlťte
dítě nadmírou požadavků, které si nestihnete zapamatovat.
3.
Názorně předveďte řešení úkolu, dejte jednoduché
a srozumitelné instrukce a poskytněte bezprostřední zpětnou vazbu.
4.
Chvalte dítě co nejčastěji – i za to, že se
snaží – bez ohledu na výsledek úsilí. Pozitivní motivace je účinnější než
negativní motivace. Tresty a poznámky by měly být výjimečné a méně časté než
pochvaly. I pozitivně míněné upozornění učitele děti často vnímají negativně.
5.
Vytvořte přehledné a strukturované studijní
prostředí, aby se dítě nerozptylovalo okolními podněty.
6.
Posaďte dítě do předních lavic, aby na ně
působilo co nejméně podnětů a aby bylo ve vašem dosahu.
7.
Rozvrhněte těžší úkoly na ráno a odsuňte méně
akademické předměty na pozdější dobu, protože pozornost dítěte s ADHD
klesá během dne.
8.
Nahraďte
část písemných úkolů jinou formou, aby bylo možné odlišit, zda dítě chybuje
z neznalosti nebo z nepozornosti.
9.
Nechte dítě krátce odpočinout nebo změnit
činnost – smazat tabuli, něco přinést, napít se, posadit se na koberec – pokud
jeho pozornost úplně „vypne“.
10.
Odložte
zkoušení, pokud má dítě zrovna špatný den.
11.
Dejte spolužákům i jejich rodičům vědět, proč má
dítě s ADHD ve škole trochu jiná pravidla a jak mohou dítěti s ADHD
pomoci.
12.
Snažte se o jednotný postup s rodiči při
hodnocení školní i domácí práce – např. bodový systém.
13.
Navzájem se s rodiči informujte o tom, co
se ve škole nebo doma stalo důležitého a jaké jsou jeho úkoly.
14.
Neberte si
problémy s dítětem osobně. Problémy ve škole mohou vyplývat
z příznaků ADHD. Pokud si nebudete v přístupu k dítěti jistí,
požádejte lékaře dítěte o konzultaci.
Žádné komentáře:
Okomentovat